DST Webdesign

// Faq

Nieuwsbrieven zijn nog steeds populair

In 2020 gebruikten meer dan 4 miljard mensen e-mail.

Ieder succesvol bedrijf stuurt op regelmatige basis wel een nieuwsbrief uit. Spreek je klanten persoonlijk aan op hun verjaardag met bijvoorbeeld een leuke korting. Breng je trouwe klanten als eerste op de hoogte van een promotie, een vernieuwd gamma, een evenement, etc.

Het is uiteraard niet de bedoeling om je klanten te overladen met onnodige e-mails die zij aanschouwen als spam, maar wel om hun op een leuke en persoonlijke manier op de hoogte te houden van het reilen en zeilen binnen jullie onderneming.

Dit zal opnieuw voor extra verkeer zorgen naar je website en social media kanalen.

Waarom e-mailmarketing?

  • Als herinnering: je herinnert klanten aan je bestaan en soms zal dit hun triggeren om je website te bezoeken of contact op te nemen. Herhaling bevordert dit proces.
  • Goedkope reclame: een nieuwsbrief uitsturen kost veel minder dan het versturen van een papieren flyer.
  • Promoties promoten: je nieuwste promoties of events kan je makkelijk promoten via je nieuwsbrief. Zo zijn al je klanten meteen op de hoogte gebracht.
  • Help je klanten met bruikbare tips: je klanten zullen je nieuwsbrief vaker openen als ze weten dat je handige tips deelt over bijvoorbeeld de producten die je verkoopt. Geen commercieel pleidooi maar een bruikbare tip, DIY of nieuwsfeit die je ook post als blog of nieuwsbericht op je site. Automatisch zullen deze klanten je artikels willen verder lezen op je website. Dit is dan weer goed voor Google aangezien je zo regelmatig nieuwe en relevante informatie toevoegt aan je site.

Niet via je standaard e-mailprogramma

Wanneer je verschillende e-mails in een keer wenst te sturen, doe je dit best niet via je standaard e-mailprogramma. 

Via een gewone mailserver zijn er veel beperkingen. Zo ben je gebonden aan een maximaal aantal mails die je in één maal mag versturen alsook een dagtotaal. Bij sommigen zijn dit maximaal 50 mails per keer, bij andere 200 per dag. Eens je dit overschrijdt, kan je voor een bepaalde tijd geen mails meer versturen binnen je volledige domein (naam@domeinnaam.be).

Bovendien moet elke mailinglijst GDPR-conform zijn en is een uitschrijfmogelijkheid verplicht. Dit manueel opvolgen is vaak niet haalbaar.

Eigen mailserver op maat

Wanneer je via een mailserver veel mails verstuurt, kunnen deze als spam aanzien worden en kan de server geblokkeerd worden. Ook wanneer je via een gemeenschappelijke server werkt en iemand anders verstuurt spammails, kan alle uitgaande mail van deze server geblokkeerd worden, dus ook de jouwe.

Om hun servers, en alle gebruikmakende klanten veilig te stellen, beperken providers het aantal te versturen mails per klant. Als je toch de nood hebt om meerdere mails per dag te versturen, kan je opteren voor een eigen mailserver. Hierop ben jij alleen verantwoordelijk voor de mails die verstuurd worden. Daarnaast verloopt het mailen naar verschillende gebruikers op hetzelfde moment veel sneller.

Mailingplatform

Er bestaan platformen speciaal voor het versturen van nieuwsbrieven. Hiervoor kan je op je eigen website een inschrijvingsformulier plaatsen en komen gebruikers die zich hierop inschrijven automatisch terecht in de aangewezen mailinglijst.

Via dit platform kan je zelf meerdere mailinglijsten aanmaken bijvoorbeeld een lijst met klanten per regio. Dit kan handig zijn indien je promotie of informatie regiogebonden is. Het voordeel van dergelijke sites of platformen is dat je toegang hebt tot verschillende statistieken zoals aantal geopende mails, uitschrijvingen, aantal keer doorgeklikt, … 

De verplichte mogelijkheid voor de klant of ontvanger om uit te schrijven voor je nieuwsbrief is hierin ook geïntegreerd.